tirsdag den 15. oktober 2013

Årsager og gode råd



















Ifølge American Association of Clinical endokrinologer (AACE), er 90% af alle tilfælde af hypothyroidisme forårsaget af en autoimmun proces, 
Også kaldet   Hashimoto's thyroiditis
 Selvom dette er den mest almindelige årsag til hypothyroidisme, ( lavt stofskifte  )  gør de fleste praktiserende læger ikke noget for at  tjekke for denne diagnose. og mange går rundt i årevis  uden at vide at kroppen er i krig med sig selv  

For at finde ud af  det, skal din læge  udføre flere  blodprøver for bestemte typer af antistoffer, anti-thyroglobulin, og anti-skjoldbruskkirtel peroxidase. Hvis en af disse antistoffer er til stede, så har du Hashimotos thyroiditis. - prøverne hedder i daglig tale  Anti tpo og anti tg  - fejlen mange læger begår er kun at tage den ene af disse som  kan være negativ så de skal altid tages samlet 

Hvis disse prøver er negative  - kan du desværre godt have  Hashimotos alligevel    - og der kan være flere årsager til at  prøverne viser falsk negativ  -  for anti stoffer har det med at komme og gå  - man ser det samme billede ved andre Auto - immune sygdomme   - specielt har jeg ladet mig fortælle at det er helt galt for lupus patienter  med deres anti stoffer . 
En anden årsag er fordi dit  immunforsvar nu er så svækket at   det ikke kan  lave  disse antistoffer . 
du kan også høre til den gruppe  der ikke spiser   - så kan man ikke påvise antistoffer 
derfor  må man  igen  have disse  2 prøver ca 1 år senere . 


 Hashimotos kan være svær at behandle, fordi det kræver  en læge og patient, der begge er villige til at gå den ekstra mil  og finde ud af hvad der udløser immunresponset. 



Faktisk har nogle forskere teoretiseret, at de fleste mennesker, der udvikler Parkinsons sygdom  egentlig er mennesker  der har haft langvarigt, udiagnosticeret og / eller ikke-administreret  Hashimotos thyroiditis

.Hashimotos thyroiditis er naturligvis ikke noget at tage let på, og derfor er det vigtigt, at du søger hjælp af en læge, der har erfaring i at finde og korrigere årsagerne .


 autoimmune sygdomme  som hashimotos  kan   også være forårsaget af  blodets  øgede  indhold af virus, som som Herpes, Epstein-Barr, cytomegalovirus  og andre.

 Hvis dine blod indholder en af disse vira , så betyder det, at dit immunforsvar er kronisk  på overarbejde  så man skal forsøge  at  fjerne angrebne  ved at administrere virusset  

Faktisk er det sådan nu  at jeg til daglig  er administrator på en gruppe på facebook  gruppen hedder  Naturlige stofskifte hormoner  og vi  er idag  lidt over 2000 mennesker  der er blevet samlet her . 
vi har netop lavet en  undersøgelse blandt medlemmerne  og et meget stort flertal  af  dem  Har  Epstein  Barr Virus  -   en genvariant nr 6  som er en stamme af herpes  -  så det er meget tankevækkene om ikke det er den vej af man skal søge  :   http://translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&u=http://www.plospathogens.org/article/info%253Adoi%252F10.1371%252Fjournal.ppat.1002951&prev=/search%3Fq%3Depstein-barr%2B%2BHHV-6%2Bhashimotos%26espv%3D2%26biw%3D1680%26bih%3D949 

Hver gang  dit immunsystem skal forsvare  mod denne virus  og andre ,  har det  potentiale til at forårsage en autoimmun reaktion.

Man skal også vide man har meget forøget mulighed for at pådrage sig  flere autoimmune sygdomme - når først der er en  verificeret .  


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Forskere mener, at en af de vigtigste fjender immunsystemet har  er gluten.

 Nogle forskere mener, at gluten tegner sig for cirka 90% af alle autoimmune reaktioner. Gluten er  anvendt i mange fødevarer.

 I dag, da meget af den mad, vi spiser,  behandlet,  med ekstra gluten  for at hjælpe med  holde maden størknet og se  indbydene ud  på butikshylderne .

 Gluten tiltrækker vand, og derfor tilføres det i  forskellige fødevarer  så  fødevarer ser  saftigere ud , 
såsom kalkuner, tunger osv. Det er meget vanskeligt i dagens samfund at undgå gluten i vores kost, medmindre du spiser glutenfrit  .

De fleste forskere mener, at antallet af mennesker der bliver gluten intolerante stiger og stiger på grund af de voldsomt øgede mængder af gluten, som vi hele tiden udsættes for,


underliggende årsager  (Hashimotos)    ( Thyroid 1) Kroniske tilbagevendende virusinfektioner 2) Gluten ufølsomhed 3) Mave Betændelse / Dysbiosis  4) Mad følsomheder





2 kommentarer:

  1. Hej Carina. Min mor, min søster og jeg selv er alle diagnosticeret med lavt stofskifte, men alle af forskellige årsager. Min søster fik graves, radiojod og derfor for lavt stofskifte, min mor har Hashimotos, og jeg fik konstateret lavt stofskifte under min graviditet i 2013 og senere hashimotos. min mor og søster i behandling med kombinations af T3 og T4, hvilket virker for dem. Jeg derimod kan ikke få behandling til at virke for mig, jeg har hjernetåge, overvægt, udtrættethed, tør og skællet hud, skøre negle og hår, sidst men ikke mindst opsvumlede hoved, hænder og fødder. Jeg får naturlige stofskiftehormoner, men nærmest uanset dosis føler jeg ikke, jeg optager dem..Har du et godt råd eller hørt om noget lignende???

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Trine - jeres familie er et godt eksempel på den genetik der ligger i familier men mon i virkeligheden ikke i alle har hashimotos - man kan godt haave graves og hashimotos på samme tid , det har jeg selv . og hashimotos alene får ofte den forkerte diagnose fordi hashimotos ofte starter med før højt stofskifte . hvorom alting er så er det dejligt at høre du er kommet på naturlige stofskiftehormoner . dine øvrige symptomer kan være rigtig mange - dette ville kræve en fuld hormontest her kan du f.eks se hvor du ville kunne få en sådan https://www.google.dk/search?sourceid=chrome-psyapi2&ion=1&espv=2&ie=UTF-8&q=hormontest&oq=hormontest%20&aqs=chrome..69i57j0l5.6657j0j7 når jeg hører om din hjernetåge tænker jeg straks at du er en af de utallige der mangler væksthormon og når jeg hører om dine ødemer så tænker jeg straks på cellesalte , desmopressin som udligner vædsken i kroppen hen over døgnet . har du fået tjekket dit hjerte ? det kan også give ødemer - det kræver så meget at se på hvad du mangler , men jeg har svært ved at tro du ikke optager dine stofskiftepiller - noget andet står i vejen hormonelt . og her er det en jungle til man ser dine hormontal . overvægt kan sagtens være insulinresistens eller glutenallergi - det har jeg selv men kan sagtens afhjælpes . dine skøre negle lyder som svær d-vitaminmangel - mit allerbedste råd er at få taget en hormontest - jeg har i tidligere tråd lagt en sådan op fra eksperten i Belgien så man kan se hvilke hormontal der bør tages . du lyder hårdt ramt - sådan har det også været for mig - men det var pga vitamin og mineralog hormonmangler , du kan få det langt bedre og de naturlige er 100 % det allerbedste for dig . husk under alle omstændigheder at få selen min 200 mg dagligt det hjælper dit immunforsvar rigtig meget . selenum precise er den bedste . du er velkommen med dine hormontal hvis jeg skal hjælpe dig med at tyde dem :0) mange hilsner fra carina

      Slet