søndag den 6. oktober 2013

stofskiftet og immunsygdomme

Så kom jeg også i gang med at blogge  - har undervejs i mit forløb tænkt meget på  at udgive en bog der var letforståelig både  for læger og  patienter

men jeg bilder mig ind jeg når flere via denne  vej .

Jeg Hedder Carina  og er 45 år gammel   er mor til et sæt tvillinger der begge er født med autisme   og jeg skulle langt oppe i min forskning omkring dette finde ud af det var fordi jeg var medfødt stofskiftesyg  og ikke behandlet  da jeg ventede mine drenge at de fik det at slås med .


Allerførst vil jeg starte med at fortælle om stofskiftet . til jer der lige nu udredes eller lige har fået diagnosen så står man som et stort spørgsmålstegn  for det er et meget indviklet emne  - som lægerne herhjemme efter min opfattelse  har givet fortabt overfor .
(men lad os hjælpe hinanden til at forstå )

Lavt og højt stofskifte  kommer ikke uden grund  - der er altid en årsag    - og det sværeste er nok at finde disse årsager som kan være mange - men et ligger fast - det er genetisk  og kører i familier .

Alle mennesker har en  skjolbruskkirtel  - gennem denne  kirtel  går alle  menneskers  hormoner igennem  og bliver man syg i stofskiftet   rammer det hver eneste celle i kroppen  .lige fra dit hår til  den nederste af fodsålerne .

Ved forhøjet stofskifte  kan det f.es give diarre, hjertebanken .svedtendens  og øjensmerter
ved for lavt stofskifte  - kan det føre til ekstrem træthed,   følelse af kulde , vægtøgning ,  øjensmerter, candida  , langsomme bevægelser , hjernetåge , allergier  og voldsom kløe - og uden behandling kan hjertet  påvirkes voldsomt  .

Der er mange andre symptomer på disse tilstande  - som idag betegnes som lidelser  og ikke som sygdomme - det burde de helt sikkert for man  slipper ikke ud af dem igen  og de kan være meget voldsomme  da man rammes  allevegne .

Hvis man har forhøjet stofskifte skal man  have taget en del blodprøver   dels for at se om det kan skyldes sygdommen Graves   også tidligere kaldet Basedow  - i kender sikkert allesammen  skuespilleren  Marty Feldman der led af graves sygdom  - en sygdom der kan berøre øjenene  så  de skubbes fremad .



Når man har graves og forhøjet stofskifte  så føles livet som om man kører i 7 gear - huden bliver helt olieret og  hjertet pumper derud af .  når man har graves   har man en genetisk  immunsygdom .
hvor det ligeså meget handler om at  få  immunforsvaret i ro som at få stofskiftetallene ind på plads .

når man får forhøjet stofskifte er det vigtigt at få taget blodprøverne
Tsh - T4- Frit T4 - T3 - Frit T3   som de første  sammen med antistofprøverne  - Trab, anti tg og  anti tpo .
mange af jer der kender lidt til  disse ting i forvejen vil undre jer over at der også tages  anti tg  og anti tpo  - det skyldes  den næste sygdom jeg her beskriver   som har anti tg  tilfælles  - og mange med forhøjet stofskifte ligesom jeg selv  startede faktisk med  forhøjet stofskifte i en meget lang periode .

Anti stofferne vil fortælle jer om i har graves eller Hashimotos  som nok er den sygdom jeg  kommer til at fortælle mest om da jeg lever med den selv 24 /7/365

Men graves og hashimotos  har meget tilfælles udover et antistoftal .
har du lavt stofskifte skal du have taget  Tsh , T4 frit T4  T3 frit T3  samt antistofprøverne  anti tpo og anti tg
for at se om du har den autoimmune  hashimotos   som ligesom graves er  en immunsygdom  - når man søger på nettet får man en fornemmelse af at det er en stofskiftesygdom men det er det ikke .  nogen læger Kalder det en bindevævssygdom  og jeg vil gå så langt at jeg vil kalde det alle 3 dele - et rigtigt kinderæg .

Hashimotos er  en sygdom som er meget indviklet og det har taget mig en del år at forstå hvordan det Hele hænger sammen - det har kostet sene nattetimer at læse videnskabelige dokumenter  men idag er jeg så meget ovenpå at jeg ved mere end de fleste læger om stofskiftet . og jeg håber jeg kan bringe det letforståeligt ud til  jer der lige nu kæmper  for at forstå hvad det er der sker med jer.

stofskiftet er meget dårligt forstået  af læger og endokrinologer  - der findes et lille udbud af privatpraktiserende  læger der har sat sig ind i disse ting   og der kommer hele tiden ny viden fra udlandet  - men som læger og endokrinologer desværre ikke følger op på .

som en skrev forleden dag " selv Freud kunne ikke forklare de hysteriske kvinder - for de var jo i virkeligheden  bare stofskiftesyge .  hysteriske opfarende og krigeriske kan  vi blive når vi stresses  fordi vores krop danner  cortisol i en fart  og fordi  vi ikke er velbehandlede .  der findes en del mænd der har som højt og for lavt stofskifte  men  hovedparten er kvinder  - man mener det har noget at gøre med de kvindelige hormoner at gøre .

Men  kort sagt jeg vil prøve at gøre det så let forståeligt som muligt  så du har de rette værktøjer til at mødes med lægeverdnen og selv have føling med hvad der sker i din krop .

Og husk  altid denne  når du møder den danske  Lægeverden  :0)

Get educated. Get informed. Chronic/invisible illness.














2 kommentarer:

  1. Tusind tak fordi du deler din viden, Carina. Jeg glæder mig til at læse meget mere :)

    SvarSlet
  2. Mange tak Betina - det gør jeg med glæde hvis det kan hjælpe nogen :)

    SvarSlet